Skip to main content

Συστηματικός ερυθηματώδης Λύκος (ΣΕΛ)

Ο Συστηματικός Ερυθηματώδης Λύκος (ΣΕΛ)είναι διαταραχή του ανοσοποιητικού συστήματος, που μπορεί να προσβάλλει πολλά όργανα ή συστήματα του οργανισμού, το δέρμα, τις αρθρώσεις, τους νεφρούς, την καρδιά, τους πνεύμονες, τον εγκέφαλο, για τον λόγο αυτό χαρακτηρίζεται συστηματική.

Ο Συστηματικός Ερυθηματώδης Λύκος είναι ένα σοβαρό αυτοάνοσο νόσημα που προσβάλλει περίπου 3-5 ανθρώπους ανά 10.000 κατοίκους στη χώρα μας. Είναι 9 φορές συχνότερος στις γυναίκες απ’ ό,τι στους άνδρες.

10 Μαΐου: Παγκόσμια Ημέρα Ενημέρωσης για το Συστηματικό Ερυθηματώδη Λύκο

Συστηματικός Ερυθηματώδης Λύκος  – Ποια είναι τα συμπτώματα

Τα συμπτώματα της ασθένειας αυτής είναι πόνοι στα κόκαλα, στις αρθρώσεις και στους μυς, ιδίως αυτές των χεριών και των ποδιών, πληγές στο στόμα, κοκκινίλες στο πρόσωπο, στην πλάτη ή στη βάση του λαιμού και στο στήθος ή τριχόπτωση.

Επίσης σε αρκετούς ανθρώπους ασπρίζουν και μελανιάζουν τα χέρια τους όταν εκτεθούν στο κρύο ή νευριάσουν. Αυτά συνοδεύονται από αίσθημα κόπωσης και μειωμένης διάθεσης.

Υπάρχουν δύο κύριες κλινικές μορφές: ο Συστηματικός Ερυθηματώδης Λύκος και ο Δισκοειδής Ερυθηματώδης Λύκος.

Έκθεση στον ήλιο

Η έκθεση στον ήλιο και ο φθορίζων φωτισμός, είναι γνωστό ότι σε μερικά άτομα χειροτερεύει τα δερματικά εξανθήματα που σχετίζονται μα τον λύκο. Η έκθεση μπορεί επίσης να προκαλέσει γενικευμένες εξάρσεις του. Το σωστό είναι να παίρνετε ορισμένες απλές προφυλάξεις. Αυτές περιλαμβάνουν την τακτική χρήση αντηλιακής κρεμας για το δέρμα, και την αποφυγή δραστηριοτήτων σε ανοικτό χώρο κατά την περίοδο υψηλής ηλιοφάνειας ( συνήθως 10 πμ-4πμ ).

Συστηματικός Ερυθηματώδης Λύκος και διατροφή 

Το ισορροπημένο διαιτολόγιο, αποτελεί σημαντικό μέρος του θεραπευτικού προγράμματος.
Αποφυγή των τροφίμων που περιέχουν ζωικό λίπος και απλούς υδατάνθρακες, η αποχή από το αλκοόλ, η σταδιακή μείωση του σωματικού βάρους, καθώς και η εβδομαδιαία κατανάλωση ψαριών και η καθημερινή πρόσληψη φρούτων, λαχανικών και προϊόντων ολικής άλεσης θα βελτιώσουν τα επίπεδα των τριγλυκεριδίων, ενώ η συστηματική σωματική άσκηση είναι σημαντική και για τη μείωση των τριγλυκεριδίων και την αύξηση της HDL.

Ορισμένοι επιστήμονες ισχυρίζονται ότι η δίαιτα που είναι πλούσια σε λάδι ψαριού, μπορεί να έχει ευεργετικά αποτελέσματα στην πορεία του λύκου, εμποδίζοντας την φλεγμονή να αναπτυχθεί.